Grafika kupiona i co dalej?

Zakup grafiki wiąże się z koniecznością oprawy. Sama odbitka jest delikatna, podatna na uszkodzenia, więc trzeba do niej dobrać właściwe passe partout i oprawić w ramę ze szkłem. Nie ma innego sposobu na eksponowanie takiego dzieła, a poza tym ładna ramka dodatkowo podkreśli walory grafiki. Generalnie w mojej galerii większość grafik jest sprzedawana bez oprawy – zwykle klienci zajmują się tym samodzielnie, ale bywa, że proszą mnie o załatwienie tej sprawy i przysłanie dzieła gotowego do zawieszenia. Na przykładzie tej pięknej grafiki autorstwa Aleksandry Gwóźdź można prześledzić cały proces oprawy.

gr4

 

Grafika ma dość trudny format, bo jest kwadratowa, więc znalezienie odpowiedniego passe partout było nieco utrudnione (gdy nam się nie spieszy możemy u ramiarza zamówić passe partout na wymiar konkretnej grafiki). Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę, że w otworze passe partout musi zmieścić się nie tylko druk, ale również podpis i wszelkie informację naniesione przez autora, czyli technika wykonania, tytuł dzieła, numer odbitki, rok powstania. To bardzo istotne dane dla wartości i wiarygodności grafiki, więc w żadnym wypadku nie mogą być zakryte przez oprawę.

 

gr3

 

Grafikę trzeba wypośrodkować i pod spodem bardzo delikatnie przykleić do passe partout – można użyć do tego papierowej taśmy. Najlepiej użyć jej dość oszczędnie, aby w jak najmniejszym stopniu stykała się z papierem graficznym.

 

gr2

 

Następnie całość można już umieścić w odpowiednio dobranej ramie. Warto przetrzeć szybkę zarówno na zewnątrz jak i od środka, by żadne paproszki nie zaburzały ostatecznego efektu wizualnego. Kolor ramy kontrastujący z całością pracy ładnie podkreśla grafikę, a całość była naprawdę pięknym prezentem świątecznym – bo w takim celu grafika została zakupiona.

 

gr1

 

Jak widać w oprawie zawsze lepiej. A w przypadku prac na papierze – nie tylko graficznych, bo możemy tu mówić również o rysunku, czy akwareli – oprawa jest niezbędna ze względów bezpieczeństwa. Chroni dzieło przed działaniem czynników zewnętrznych, tj. brud, kurz, wilgoć, a passe partout nie tylko podnosi estetykę całości, ale tworzy dystans między papierem, na którym jest wykonane dzieło, a szybą. Szyba nie dotyka bezpośrednio dzieła – ma to znaczenie szczególnie w przypadku obrazów na papierze – po prostu farba nie przyklei się do szyby.

Gotowe passe partout i ramy są dostępne w szerokim wyborze w sklepach zaopatrzenia plastyków, czy fotograficznych, więc zachęcam do kupowania grafik, bo tak naprawdę niewielkim kosztem fundujemy sobie wyjątkowy i oryginalny nabytek. A grafiki zawieszone na ścianie w dużej ilości tworzą piękną kompozycję.

 

Comments are closed.