Dzieło sztuki – ratunku! Co robić?!

Kupiłeś w galerii grafikę, rysunek, fotografię, wydruk cyfrowy – po prostu pracę na papierze. I co dalej? Jak z zakupionym dziełem postępować? Jak oprawić? Gdzie powiesić, aby nasz nabytek cieszył oczy przez wiele lat i nie stracił na wartości przez naszą niewiedzę i nieostrożność? Na te i inne pytania odpowiadam w specjalnym poradniku dla klientów, który dołączam do każdego dzieła zakupionego w artpower.pl – a tutaj kilka najważniejszych podpowiedzi….

2781Dagmara Kwiatek, „Niebieskie rowery”, technika mieszana – artpower.pl

Pierwszy etap, jaki musi przejść klient galerii internetowej, to rozpakowanie paczki z zakupionym dziełem. Tu zawsze pojawia się wiele emocji, gdyż kupując sztukę online nie widzimy jej przecież wcześniej na żywo… Pamiętajmy, aby paczkę z pracą otwierać ostrożnie, uważać z nożykiem/nożyczkami, by niechcący nie uszkodzić zawartości. Lepiej też nie zaginać i nie szarpać tektur zabezpieczających – pośpiech nie jest tu wskazany.

3676 Ryszard Gancarz, „Na mojej ulicy”, kolaż cyfrowy – artpower.pl

Kolejny krok to przenoszenie dzieła z miejsca na miejsce. Tu trzeba zachować szczególną ostrożność. Prace na papierze najlepiej przenosić w bawełnianych lub lateksowych rękawiczkach albo po prostu użyj czystych kawałków białego papieru, przez które chwycisz zakupione dzieło. Pamiętaj, by nie dotykać prac na papierze gołymi rękami, gdyż palce mogą zostawić niemożliwe do usunięcia tłuste ślady i uważaj, aby nie doszło do zagięcia/złamania papieru – najlepiej przenoś go na czystym tekturowym podkładzie.

100
Andrzej Kasprzak, „Mam nadzieję…”, akwaforta/akwatinta – artpower.pl

Jeśli nie będziesz spieszyć się z oprawą i wieszaniem pracy, to musisz ją odpowiednio przechowywać. Dziełom sztuki najbardziej szkodzą światło, temperatura, wilgoć, kurz, więc nie magazynuj dzieł na strychu lub w piwnicy – prace trzeba przechowywać w pomieszczeniach niezbyt słonecznych, nienagrzanych i o niskiej wilgotności powietrza. Prace na papierze dopóki nie zostaną oprawione najlepiej przechowywać na płasko, zabezpieczone papierem, aby się nie kurzyły. Natomiast plakaty, wydruki trzymaj w tubie.

2943 Małgorzata Stanielewicz, „Wenecja…”, linoryt – artpower.pl

Gdy już oprawisz zakupioną pracę zawieś ją w miejscu, w którym według Ciebie będzie najlepiej się prezentować i sprawiać Ci największą radość. Jednak pamiętaj, że prace na papierze koniecznie wymagają oprawy za szkłem (lub pleksi) i pass partout, które tworzy dystans między dziełem a szybą, dzięki czemu szyba nie dotyka papieru i nie powoduje niszczenia pracy. Nigdy nie używaj zwykłej taśmy klejącej do utrzymania pracy w pass partout. Taśma z czasem zostawia brzydki ślad, a odrywana uszkadza papier. Można użyć delikatnej taśmy papierowej. Plakaty, wydruki cyfrowe powinny być oprawione z dodatkowym usztywniającym podkładem.

Pracom na papierze szkodzi zbyt długa ekspozycja zarówno na światło naturalne, jak i sztuczne. Wybierz takie miejsce, w którym praca będzie ładnie wyeksponowana, ale nie wystawiona na silne działanie promieni słonecznych, np. naprzeciwko okna. Światło powoduje zażółcenie papieru, jego deformację, blaknięcie barwników. Bardzo szkodliwa jest też wilgoć, która może spowodować pofałdowanie podłoża, pleśnienie, zacieki, zmiany w kolorze. Z tego względu łazienka nie jest dobrym miejscem do ekspozycji dzieł sztuki. Również trzeba unikać lokalizacji, gdzie dzieło może zostać po prostu pochlapane wodą, czyli kuchnia – okolice zlewu, części roboczej. Wysoka temperatura również może wpłynąć na podłoże pracy i jej kolorystykę, dlatego nie należy wieszać prac przy grzejnikach, kominkach itp.

Więcej praktycznych informacji znajdziecie w poradniku przygotowanym przez galerię artpower.pl, który dołączamy do każdego dzieła.

Comments are closed.